INOVAȚI

TOATE CARACTERISTICILE MARI ȘI MICI

La prima impresie, ar fi neglijent să comparăm o bucșă de suspensie - fiecare piesă individuală nu are o lățime mai mare de cinci centimetri - cu o pereche de bețișoare. Cu toate acestea, există mai multe puncte comune între cele două decât v-ați putea da seama. După cum explică Yasuyoshi Mushitani de la Mazda, bucșa de suspensie este mult mai mult decât pare.

 

Pe masă sunt așezate cinci perechi de bețișoare, urcând de la cea mai scăzută calitate percepută la cea mai înaltă. Primul set provine de la un set de cutii Bento, următorul de la un magazin de proximitate. Al treilea și al patrulea set provin de la restaurante de lux, iar al cincilea set, în mod remarcabil, este o pereche de bețișoare de bambus făcute la comandă, care au fost modificate și modelate de un anumit utilizator - Shunji Tanaka, designerul modelului original Mazda MX-5. Făcute din bambus, lui Tanaka i-au trebuit aproximativ 40 de ani pentru a găsi designul potrivit; și sunt aranjate astfel pentru ca Yasuyoshi Mushitani, Senior Principal Engineer, Chassis Dynamics Development Dept. la Mazda, să poată descrie importanța bucșei de suspensie: o piesă de mărimea unei palme, dar vitală și esențială, care se găsește în sistemul de suspensie al oricărui vehicul și care pare să semene foarte puțin cu un set de bețișoare.

 

Pentru a găsi echilibrul potrivit între mașină și șofer, bucșa de suspensie poate fi reglată în trepte de 0,1 mm.

 

Cu toate acestea, bețișoarele, spune entuziasmat Mushitani, sunt reprezentarea ideală a modului în care poate fi utilizată atingerea receptivă, chiar și la cel mai mic nivel, în timpul condusului. Subțiri, conice și ușoare, utilizatorul știe instantaneu câtă presiune trebuie să aplice pe farfurie și poate primi instantaneu feedback tactil cu privire la alimentele pe care bețișoarele le ating. Chiar și materialul folosit la fabricarea bețișoarelor, cum ar fi bambusul, poate schimba gustul mâncării și modul în care este percepută masa în ansamblu. Se spune că bețișoarele ar trebui să acționeze, de asemenea, ca o extensie a atingerii umane, mai degrabă decât ca un simplu dispozitiv pentru a mânca alimente. Aceste asemănări, crede Mushitani, sunt cele care se aliniază cu filozofia Mazda în ceea ce privește bucșele de suspensie și care, de asemenea, ajută șoferul să se simtă mai confortabil, în control și "ca unul" cu vehiculul, indiferent dacă abordează drumuri ondulate, trasee accidentate sau viraje strânse.

 


Pentru cei care nu știu, bucșa este o parte mică și amortizantă a sistemului general de suspensie, care este proiectată special pentru a absorbi denivelările de pe șosea, pentru a reduce zgomotul sub mașină și pentru a controla cantitatea de mișcare pe care o experimentează șasiul vehiculului în timpul unei deplasări, în special în viraje. Aceste elemente, ar fi corect să spunem, sunt la fel de importante ca oricare dintre elementele exterioare ale Mazda care întorc capetele. Faptul că fiecare bucșă în parte joacă un rol atât de mare cu o prezență mică este încă o minune a ingineriei.

FIECARE BUCATĂ MICĂ DE BUCȘĂ DE SUSPENSIE, CU CÂTEVA EXEMPLE ILUSTRATE, ESTE VITALĂ PENTRU REDUCEREA ZGOMOTULUI, CONTROLUL MIȘCĂRII ȘI VIRAJELE ÎN CONDIȚII DE SIGURANȚĂ. (IMAGINE ÎN SCOP ILUSTRATIV)

Pentru asta, trebuie să-i mulțumim lui Mushitani. Viziunea sa pentru sistemul de bucșe de suspensie Mazda a fost concepută la scurt timp după ce s-a alăturat pentru prima dată companiei Mazda, în 1988, iar emblematicul MX-5 a fost lansat un an mai târziu, în 1989. În mod surprinzător, nu debutul lui MX-5 a fost cel care a stârnit imaginația lui Mushitani atunci când s-a alăturat în cele din urmă Departamentului de dinamică a șasiului în 1997. În schimb, a fost Mazda Titan Dash - un camion comercial care a ieșit de pe linia de producție în 2000 - la care a fost desemnat să lucreze. El a făcut rapid câteva ajustări la Titan Dash, mai ales la bucșa de suspensie, pentru a schimba duritatea tipică a unui vehicul comercial cu o călătorie mai lină și mai confortabilă. "Am schimbat doar o singură structură de bucșă și am obținut o mulțime de îmbunătățiri, nu doar în ceea ce privește vibrațiile, ci și cu mișcarea vehiculului", explică el. "Este o piesă foarte mică, dar are un impact mare asupra conducerii."

 

În ultimele trei decenii, ideea lui Mushitani a fost transmisă celor din jurul său și a fost dezvoltată în continuare, dovedind că bucșa de suspensie are un impact semnificativ asupra experienței de condus, chiar și atunci când este modificată și reglată cu diferențe de 0,1 mm. Este vorba despre îmbunătățirea confortului șoferului, spune Mushitani, precum și despre faptul că joacă un rol suplimentar de comunicare cu șoferul, în timp ce "contribuie la siguranță", spune el. În timp ce există abordări pentru a opri vibrațiile și intrările care ajung la șofer, abordarea Mazda în ceea ce privește bucșele, explică el, este concepută pentru a "comunica" și pentru a transmite condițiile suprafeței drumului, astfel încât să se poată lua decizii mai sigure în timpul mersului. În schimb, acest feedback nu trebuie să provoace niciun fel de disconfort ocupanților vehiculului, iar abordarea Mazda privind bucșele a atins punctul optim între informativ și neinvaziv. Confortabil și sigur, acesta oferă o adevărată experiență Jinba Ittai între mașină și șofer.

"TREBUIE SĂ DETERMINĂM GEOMETRIA ȘI CONFIGURAȚIA ÎN BUCȘĂ, AȘA CĂ DEPINDEM DE SIMȚUL UMAN. CÂND VINE VORBA DE BUCȘE, TOTUL ȚINE DE INTUIȚIE ȘI DE SIMPLIFICAREA LUCRURILOR"

Ceea ce este mai surprinzător este faptul că procesul de fabricare a bucșei nu se rezumă la piese fabricate la mașină. Mai degrabă, atingerea umană, așa cum descrie Mushitani, rămâne vitală pentru a se asigura că măsurătorile și unghiurile corecte sunt folosite în fiecare prototip de bucșă înainte de fabricare. "Trebuie să determinăm geometria și configurația în bucșă", spune Mushitani, "așa că depindem de simțul uman." Când vine vorba de bucșe, totul ține de intuiție și de păstrarea lucrurilor simple, spune el.

Este această conexiune și comunicare între mașină și șofer pe care Mazda continuă să o susțină. Când vine vorba de bucșe, este o relație reciproc avantajoasă între vehicul și șoferul său. Vehiculul, prin intermediul suspensiei, manevrabilității și dinamicii, comunică cu șoferul, iar șoferul poate ajusta și rămâne în control. "Vehiculul nu ar trebui să devină prea avansat", încheie Mushitani. "Pentru că, dacă performanțele vehiculului sunt prea bune, șoferul se simte "condus" de vehicul, dar în schimb trebuie să opereze singur vehiculul. Acest lucru duce la filozofia noastră Jinba Ittai". Având în vedere siguranța și permițându-i șoferului să experimenteze o bucurie de a conduce, această mică bucată de bucșă de suspensie spune tot ceea ce este de știut despre Mazda.

INSPIRAȚIE LA BORD

Descoperiți ceea ce face ca Mazda să fie o marcă unică, expresivă, individuală. Am adunat unele dintre cele mai inspirate conținuturi despre ceea ce intră în mașinile noastre, precum și despre unde vă pot duce. Ești gata să te urci la bord?

DIN JAPONIA CĂTRE LUME: DESIGN MAZDA

Limbajul ascuns al formelor și modul în care spațiile dintre ele creează senzația de dinamică. Descoperă câteva dintre conceptele-cheie ale designului japonez care stau la baza filosofiei noastre Mazda. Este modul în care facem din condus o experiență inspirată și personală.

AFLĂ MAI MULTE AICI
MAESTRU AL METALULUI

Yutaka Kawano este un maestru Takumi, un meșter care știe să creeze artă prin intermediul formei. Expert în manipularea metalului, munca sa este simbolică pentru abilitățile de design și de artizanat care pot fi văzute pe toate vehiculele Mazda care ies de pe linia de producție. Mazda Stories aterizează în Hiroshima pentru a vedea mai îndeaproape munca sa.

AFLAȚI MAI MULTE AICI