CU TOATĂ VITEZA SPRE VIITOR

MOTORUL ROTATIV REIMAGINAT

Inovator, cu funcționare lină, provocator - posibilitățile și limitele motorului rotativ au fascinat întotdeauna industria auto. Ce marcă mai potrivită pentru a le transforma într-un succes decât Mazda? Cu un trecut plin de modele rotative care au depășit limitele sub centură, Mazda duce acum tehnologia într-o nouă direcție îndrăzneață. Cu Mazda MX-30 R-EV, primul PHEV cu un generator de putere cu motor rotativ.

 

"O nouă eră", "grupul motopropulsor al viitorului": Acestea sunt câteva dintre modalitățile prin care presa de specialitate și-a exprimat euforia inițială în legătură cu invenția germană a motorului Wankel. De altfel, acestea ar putea fi la fel de bine folosite pentru a descrie cea mai recentă inovație în tehnologia rotativă, Mazda MX-30 R-EV. Prezentat în premieră în 2023, modelul marchează prima revenire a acestui tip de motor pe mașinile de serie ale mărcii în ultimii opt ani. Sub forma unui generator de energie, un rezervor de combustibil de 50 l reîncarcă bateria acestui PHEV în timpul mersului, extinzând autonomia până la 680 de kilometri fără a fi nevoie de încărcare sau realimentare. Totuși, această ultimă descoperire este doar cea mai recentă apariție dintr-o istorie de zeci de ani între Mazda și motoarele rotative - o îndrăgostire care datează încă din 1961.

La 4 iulie a aceluiași an, guvernul japonez a aprobat în mod oficial acordul de licență încheiat între Mazda și compania germană NSU Wankel GmbH privind utilizarea revoluționarului motor rotativ. Proiectat de inventatorul Felix Wankel, motorul nu necesita nici pistoane, nici cilindri.

În schimb, discurile rotative înlocuiesc mișcarea în sus și în jos a pistoanelor, ceea ce are ca rezultat o funcționare cu vibrații reduse, emisii de zgomot minime, un design care economisește spațiu și o greutate redusă. Această descoperire tehnologică i-a determinat pe inginerii Mazda să regândească complet automobilul. Nu doar pentru a aduce motorul rotativ la maturitatea de producție, ci și pentru a dezvolta modele de vehicule revoluționare în care avantajele grupului motopropulsor să strălucească cu adevăratÎn schimb, discurile rotative înlocuiesc mișcarea de sus în jos a pistoanelor, rezultând o funcționare cu vibrații reduse, emisii de zgomot minime, un design care economisește spațiu și o greutate redusă. Această descoperire tehnologică i-a determinat pe inginerii Mazda să regândească complet automobilul. Nu doar pentru a aduce motorul rotativ la maturitatea de producție, ci și pentru a dezvolta modele de vehicule revoluționare în care avantajele grupului motopropulsor să strălucească cu adevărat.

CHALLENGER SPIRIT - MAZDA REINVENTEAZĂ MOTORUL ROTATIV

Deși, în cele din urmă, modelele cu motor rotativ au fost cele care au adus recunoașterea mărcii Mazda la nivel mondial, drumul până acolo nu a fost unul ușor. Motoarele rotative vin cu propriile provocări unice, iar obstacolele ridicate de noua tehnologie au făcut ca aproape toți cei aproximativ 30 de alți licențiați să renunțe la motor. 

Nu și Mazda. La Salonul Auto de la Tokyo din 1964, compania a prezentat futuristul Cosmo Sport 110 S, un prototip dezvoltat de "Mazda Rotary Engine Research Department". Acest centru de cercetare a fost condus de inginerul șef (și mai târziu președintele Mazda) Kenichi Yamamoto, care, în doar doi ani și cu o echipă de 47 de ingineri, a optimizat calitatea producției de materiale pentru motoare și a făcut ca motoarele în sine să fie durabile. 

Privind în urmă, Yamamoto și-a amintit: "Echipa noastră de ingineri și tehnicieni a făcut față provocării cu un efort neobosit, determinare și spirit de luptă". Tehnologia de propulsie îndrăzneață a fost asociată cu un design îndrăzneț al vehiculului și o dedicare față de estetica și măiestria japoneză care exprimau deja mentalitatea Mazda "Artizanat în Japonia".  Cu un design excepțional, inspirat de celebrele mașini sport italiene, elegantul vehicul cu două locuri avea o înălțime de doar 1,17 metri și a fost comparat în scurt timp cu un "Superbird" aerodinamic.

 

1967 MAZDA COS­MO SPORT 110 S


Mazda Cosmo Sport 110 S a intrat în producție în mai 1967, fiind primul vehicul din lume cu motor rotativ cu două discuri. Tsuneji Matsuda a oferit o descriere vie a experienței de condus în acest bolid: "Seamănă mai mult cu zborul decât cu conducerea unei mașini". Încă de la început, acest pionier al motoarelor rotative a prezentat, de asemenea, o anduranță impresionantă: Cosmo Sport 110 S a obținut un onorabil loc patru în prima sa cursă, Marathon de la Route de 84 de ore de la Nürburgring. Acesta avea să fie preludiul a peste 200 de victorii pentru Mazda cu motoare rotative în seriile de curse de mașini de turism - și, la a 14-a încercare, un triumf în cea mai faimoasă dintre toate cursele de 24 de ore: Le Mans. În iunie 1991, Mazda 787B, propulsat de un motor rotativ cu patru discuri, a fost cel care a surclasat concurența asamblată de Mercedes, Jaguar și Porsche, obținând prima victorie generală pentru o echipă japoneză.

DE LA PISTA DE CURSE LA PRODUCȚIA DE SERIE

Aceste incursiuni inițiale în motorsport au consolidat profilul global al Mazda și au stimulat vânzările modelelor sale de serie. Pionierul Cosmo Sport 110 S a fost urmat de alte 34 de modele rotative, inclusiv modele emblematice ale mărcii, precum Gran Turismo Luce R130, Mazda Parkway și RX-7. La începutul anilor 1970, fiecare a doua Mazda avea un motor rotativ sub capotă. Coupe-urile erau cele mai frecvente, dar marca a produs și modele rotative sedan și break, precum și un pick-up rotativ. Apogeul culturii rotative a fost însă afectat în timpul primei crize a prețului petrolului, în 1974. Deși modelele rotative Mazda au servit drept puncte de referință atunci când a fost vorba de respectarea reglementărilor stricte privind emisiile, cifrele lor de consum de combustibil au avut totuși tendința de a fi mai mari decât cele ale modelelor concurente cu motorizare convențională.

Pentru a contracara prăbușirea bruscă a cifrelor de vânzări, Mazda a lansat proiectul "Phoenix" în 1974, sub conducerea lui Kenichi Yamamoto. Ceea ce părea imposibil a devenit realitate: Datorită modificărilor tehnice, consumul de combustibil al modelelor rotative a fost redus cu 50%, așa cum a demonstrat Mazda RX-7, o emblemă a stilului japonez introdusă în 1978 și care a funcționat până în 2003. În anii 1990, Mazda a arătat ce poate face motorul rotativ și în segmentul ultra-luxos Gran Turismo, lansând primul motor rotativ cu trei discuri produs în serie, în modelul Eunos Cosmo. Ultima mașină de serie Mazda care a avut un motor rotativ a fost RX-8, produs între 2003 și 2012, care a atins o capacitate de turație uluitoare de până la 9.000 rpm. Caracteristici care i-au adus modelului prestigiosul premiu "Motorul internațional al anului".

UN VIITOR ROTATIV AL SUSTENABILITĂȚII

Deși revoluționare în moduri diferite, toate modelele rotative Mazda au în comun fluiditatea mecanică aproape perfectă, tipică acestui tip de motor. Această plăcere de a conduce este unul dintre motivele pentru care Mazda se orientează către motoarele rotative pentru a propulsa din nou mașinile de serie - la fel ca și potențialul lor de sustenabilitate de ultimă oră. Încă din 1991, Mazda a demonstrat că motorul rotativ este potrivit pentru funcționarea fără emisii cu ajutorul tehnologiei de propulsie electrică pe bază de hidrogen sau de baterii. Conceptul de prelungire a autonomiei unui motor rotativ a fost deja introdus în 1970 și a fost în cele din urmă realizat în Mazda MX-30 R-EV, un model de serie cu propulsie electrică. Spre deosebire de orice alt PHEV, motorul rotativ ICE al modelului nu este utilizat pentru a acționa roțile, ci generează energie pentru a încărca bateria electrică. Acest lucru oferă o experiență de condus electrificată unică, fără a sacrifica nimic din bucuria de a conduce atât de esențială pentru bandă. Fiind o piesă de puzzle importantă pentru abordarea multisoluție a Mazda în ceea ce privește sistemele de propulsie, MX-30 R-EV dă un nou suflu poveștii de succes a motorului rotativ care se întinde pe parcursul a peste 60 de ani. 

ROTATIV PRIN ISTORIE: MODELE MAZDA CELEBRE

1967. Cosmo Sport 110 S Primul model de serie cu motor rotativ cu două discuri de la Mazda livra doar 81 kW/110 CP, dar putea atinge deja 200 km/h în teste
1969. Luce R130 Coupé Modelul Gran Turismo a marcat intrarea Mazda în segmentul de lux
1970. RX500 Concept car cu un design radical unghiular și aerodinamic
1974. Parkway Primul autocar rotativ cu 26 de locuri cu motor rotativ, modelul este iubit și astăzi de fanii Mazda
1975. Roadpacer AP 

Vândută exclusiv în Japonia, această limuzină cu aer de om de stat a fost destinată celor mai înalți reprezentanți ai guvernului și ai industriei.

1978. RX-7 Cel mai construit model rotativ din toate timpurile în cadrul primei sale generații, cu exact 471.018 unități produse (mai mult de 800.000 pe parcursul a trei generații)
1990. Eunos Cosmo Primul motor rotativ cu trei discuri produs în serie
2003. RX-8 După modelul de mare succes RX-7, modelul a prezentat un design revoluționar, fără montanți B și a fost echipat cu un nou motor rotativ RENESIS cu două discuri, ușor și eficient, dezvoltat recent
2015. RX-Vision Sărbătorit ca "Cel mai frumos concept auto al anului" în 2016, acest concept de mașină sport cu motor Skyactiv R a marcat începutul filozofiei de design Kodo.