INSPIRE

ESTETICA JAPONEZĂ CREEAZĂ O CONEXIUNE ÎNTRE TRECUT ȘI PREZENT

Templul Ryoanji din Kyoto, Japonia, oferă vizitatorilor o oportunitate de auto-reflecție, precum și ocazia să aprecieze estetica arhitecturii și designului tradițional japonez, care evită distragerea atenției.

O călătorie de treizeci de minute cu autobuzul de la Gara Kyoto aduce vizitatorii la templul Ryoanji, parte din Patrimoniul Mondial UNESCO, un templu Zen considerat de mulți ca având cel mai bun sekitei, sau grădină de piatră, din Japonia. Pietrișul este greblat meticulos în tipare care seamănă cu apa curgătoare, fiind accentuat de cele 15 pietre plasate strategic, care par să plutească la suprafață. În mod ciudat, indiferent de unghiul din care este privită grădina, nu se pot vedea niciodată toate cele cincisprezece pietre deodată.

Grădina de piatră de la Ryoanji cuprinde o parcelă dreptunghiulară de pietriș închisă de ziduri joase. În mod remarcabil, designul grădinii ascunde cel puțin o piatră din cele 15 de la vedere, indiferent de perspectiva observatorului.

INVITAȚIE LA REFLECȚIE

Azby Brown, scriitor, arhitect și artist care a trăit în Japonia timp de peste 35 de ani, este autorul cărții Doar cât trebuie: Lecții din Japonia pentru viață, arhitectură și design sustenabile. Acesta subliniază că grădina sekitei de la Ryoanji invită la introspecție tăcută, vizitatorii analizând relațiile dintre cele 15 pietre și posibilele motive pentru gruparea acestora.

„În acest proces, ele devin simultan mai mult decât simple pietre, rămânând în același timp niște roci inerte care se găsesc oriunde în natură.  Mai important, designul templului Ryoanji, atât al clădirilor, cât și al grădinilor sale, ne încurajează să luăm o pauză și să reflectăm câteva momente, precum și să experimentăm ceva puternic în afara rutinei noastre zilnice”, spune Brown. „Mare parte din arhitectura japoneză «cu aspect simplu», inclusiv templul Ryoanji, ne învață de fapt să învățăm să observăm bogăția și complexitatea lumii naturale”.

Vizavi de grădina de piatră, vizitatorii Templului Ryoanji vor găsi un bazin de apă pătrat cu o inscripție kanji, care se traduce liber prin "Sunt mulțumit cu ceea ce sunt".

Grădinile Templului Ryoanji pot fi văzute de la hōjō, care a fost cândva fosta reședință a preotului-șef.

O REVOLUȚIE ÎN DESIGN

Aceste concepte de observație transcend granițele internaționale și inspiră designerii contemporani - inclusiv pe cei din spatele mașinilor Mazda. Ikuo Maeda a revoluționat automobilele Mazda atunci când a preluat rolul de director general pentru design în 2009. Căutând un concept care să ghideze viitorul Mazda, el s-a inspirat din înțelepciunea tradițională a trecutului și a făcut legătura între aceasta și designul auto. Într-un interviu acordat în 2020 publicației The Japan Journal, Maeda a explicat: "Când vorbesc despre estetica japoneză, oamenii se gândesc adesea la shoji, la ușile glisante din hârtie și la bambus. Dar o astfel de exprimare simplistă le strică esența. Ne-am gândit că trebuie să adoptăm abordarea spiritualismului".

 

Pe cele mai noi modele Mazda, "mediul înconjurător este frumos reflectat pe suprafața exterioară atent calculată", explică Tamatani. "Elementele au fost eliminate la maximum pentru a crea yohaku".

CUM MAI PUȚIN DEVINE MAI MULT

Maeda recunoaște atracția vidului din grădina Zen și Ryoanji, care se bazează pe conceptele tradiționale japoneze de "ma" (interval sau spațiu) și "yohaku" (spațiu gol). În timp ce sensibilitatea occidentală caută, de obicei, să umple spațiile și tăcerea, în cazul Zen-ului se întâmplă contrariul.

"Ma și yohaku sunt sensibilități ale vidului care atrag atenția asupra relațiilor dintre lucrurile care există în lumea reală și, prin extensie, în lumea estetică și spirituală", notează Brown. "Atât ma, cât și yohaku sunt conectate la conceptele budiste zen de goliciune transformatoare - frumusețea neantului."

Estompând granițele dintre ceea ce există și ceea ce nu există, aceste concepte tradiționale sunt acum încorporate în arhitectura și designul interior internațional, conferind o estetică caracteristică japoneză. În mod similar, filozofia Mazda se bazează pe frumusețea sustragerii, punând accentul pe tema de design și aducând-o în centrul atenției. În acest scop, ma și yohaku fac parte integrantă și din designul auto.

 

DESIGNUL ÎNTR-O NOUĂ LUMINĂ

"Pe baza acestor concepte, designul poate stimula imaginația privitorului și face apel la simțuri, permițând ca trăsăturile pe care designerul dorește să le evidențieze să iasă mai puternic în evidență", spune Akira Tamatani, designerul șef al Mazda CX-60. "Suprafața exterioară a mașinii, în care au fost eliminate toate elementele superflue, este ca o expresie supremă a yohaku, sau a spațiului gol, mediul înconjurător reflectându-se pe suprafața sa." În acest fel, expresia globală a frumuseții depășește cea doar a mașinii, permițând ca aceasta să fie privită în contextul mai larg al împrejurimilor sale.

Mazda VISION COUPE, în imagine, exprimă esența esteticii japoneze.

 
"La interior, elementele din interiorul mașinii sunt aranjate într-un mod extrem de precis pentru a crea ma, sau spațiu, în care lumina care intră din exteriorul mașinii este folosită pe deplin", spune Tamatani, menționând că Ryoanji servește drept un exemplu excelent de estetică japoneză și de exprimare a luminii. "Lumina se leagă de trecerea timpului și de schimbarea anotimpurilor în grădină. În mod similar, designul nostru folosește lumina nu numai pentru a pune în valoare atât forma exterioară a mașinii, cât și spațiul interior, ci și pentru a exprima trecerea timpului în orice moment; prin lumina din jur reflectată pe suprafața mașinii sau care strălucește în interior", explică el.

Inspirat de natură, Tamatani crede că lumina poate nu numai să "pună în valoare forma și spațiul interior al mașinii", așa cum se vede aici la Mazda CX-60, ci și să "exprime frumusețea trecerii timpului în orice moment".

APEL AUTENTIC

Spre deosebire de tendințele de design din industrie, care se concentrează pe forța de expresie și pe impact, Mazda continuă să se bazeze pe sensibilitatea clasică a Japoniei. "Simt că mașinile noastre sunt deosebit de atrăgătoare pentru persoanele care sunt atrase și apreciază această autenticitate în producție, bazată pe estetica tradițională japoneză", spune Tamatani.

Fie că se regăsește la volanul uneia dintre cele mai noi mașini Mazda - reflexiile de pe Mazda3, de exemplu, transmit un sentiment de liniște și se pot schimba în funcție de locul în care se află mașina și de momentul zilei - sau prin contemplarea într-o grădină de piatră veche de secole la Ryoanji, calitățile atemporale ale designului japonez oferă oportunități valoroase pentru a reflecta și a ne conecta cu ceea ce ne înconjoară; totul în timp ce facem noi descoperiri în acest proces.